Om Magasin 4

Kostymsamlingar, Rekvisitasamlingar & Möbelsamlingar

Välkommen till en värld av möjligheter

Med över 60 år i allmänhetens tjänst har vi samlat på oss ett och annat, med bl.a. över 300.000 kostymobjekt, drygt 1,6 miljoner smårekvisitaföremål och 125.000 möbelobjekt, detta gör oss till den största samlingen i Norden. Sedan 2008 är allt är samlat på ett och samma ställe i Magasin 4, Frihamnen, Stockholm och utgör numera en både hållbar och strategisk resurs för hela den svenska mediebranschen. Och även internationellt idag.

Vare sig du är på jakt efter en mjölktetra från 60-talet? En vacker gustaviansk 1700-tals klänning? Eller en klassisk folkhemssoffa? Kommer du sannolikt hitta det du söker bland våra unika kulturhistoriska samlingar. Vi välkomnar alla juridiska personer att hyra objekt hos oss, så står du inför ett företagsevent är du lika välkommen som kund till oss.

Varmt välkomna till en magisk värld och att besöka oss i våra lokaler!


Ny information till kund gällande utleverans och retur

Bakgrund

I SVT Magasin 4:s pågående transformationsprocess från analog till digital hantering inkluderande ombyggnation av våra lokaler behöver vi nu göra ett omtag med fokus på införandet av tydliga ramar på hur vi på ett funktionellt och strukturerat sätt handlägger våra utleveranser samt returer till er som våra kunder. Vårt fokus är att framöver kunna serva en alltmer ökad kundvolym till oss på bästa möjliga sätt för er som våra kunder.

Vi behöver också avsätta tid för återställning av returnerade objekt på hyllor samt stänger och även ha tid för långsiktig kvalitetssäkring av våra samlingar, så det alltid ska vara lätt för er som kund att hitta det ni söker.

Vi hoppas ni har överseende med att vi nu behöver reglera villkoren för er som kunder till oss samt tillfälligt anpassa våra öppettider i relation till de processer som pågår hos oss.

Vi jobbar på att det ska bli ännu bättre och lättare att vara kund hos oss!

Våra öppettider för alla samlingarna är:

Måndag - Fredag 08:00 – 15:00

OBS! Onsdagar stängt!

Helger och helgdagar STÄNGT

VIKTIG INFORMATION till dig som kund hos oss!
Genom omställning till digital hantering skapar vi nu bättre förutsättningar för att effektivare och långsiktigt möta era behov som kunder, samtidigt som vi kvalitetssäkrar våra utleveranser och returer. Därför införs ett tydligare regelverk för utleverans och retur, enligt följande inom Rekvisita och Möbel. Nedanstående villkor införs fr o m 1 november 2022.
UTLEVERANS
⦁ Minst 24 timmars framförhållning för utleverans och utcheckning av objekt, eller enligt överenskommelse
⦁ Undantag enligt ovan medges för “påbörjad hyresorder”, om utleverans av max 5 objekt, som efter tidsöverenskommelse kan medtagas understigande ovanstående tidsgräns. Dock påförs ett expresstillägg om 100 kr + moms per objekt för denna service
RETUR
⦁ Större returer motsvarande 2 varuvagnar eller 5 kbm ska alltid föranmälas senast 24 timmar innan önskad returleverans
⦁ Vid försenad returleverans, d v s efter stängning, där överenskommelse görs om att personal kvarstannar, tas en extraavgift om 625 kr + moms ut per påbörjad timme
⦁ Vid retur av objekt till fel samlingar tas också en hanteringsavgift om 625 kr + moms ut per påbörjad timme
⦁ Gåvor till oss ska alltid föraviseras för vår bedömning, d v s om vi har möjlighet att ta emot gåvan eller inte. Om oönskad gåva medföljer returen tar vi ut en avgift om 625 kr + moms per påbörjad timme för våra hanteringskostnader tillika påförs eventuella återvinningskostnader

Nedanstående regelverk för utleverans och retur gäller fr.o.m. 2021-10-01

Utleverans

Vi vill fortsatt uppmana er som kund att om möjligt fortsätta föranmäla och boka in era kundbesök i förväg. Det ger er fördelen och exklusiviteten att som kund vara prioriterad gällande service under ert besök hos oss. Detta ger oss också bättre möjlighet att styra tillströmningen inom våra samlingar vid varje givet tillfälle och skapar därmed bättre förutsättningar att undvika trängsel och flaskhalsar. Samlat bidrar detta till en bättre arbetsmiljö för er som kunder genom ökad rörelsefrihet, lättare access till samlingsobjekten med ökad tillgång till lediga kundvagnar, klädhästar etc.

Vårt utleveranslöfte är enligt följande:

  • Minst 24 timmars framförhållning för utleverans samt utcheckning av objekt, eller enligt överenskommelse
  • Utleverans till en pågående hyresorder kan ske samma dag vid kompletteringar, men enligt överenskommelse av antalet i förväg uppskattat objekt
  • Avbokningar i sista stund, där kund väljer att avboka hyresordern understigande 24 timmar utgår det full hyra motsvarande minsta hyresbelopp (2 veckor). Om kund avbryter hyresorder och som förorsakar verksamheten merarbete i återställning/återhängning av objekt som plockats ihop/ut ur samlingrana, debiterar vi våra faktiskt hanteringstid för detta á 625 + moms kr/timmen.

Retur

Returer i rimlig omfattning och understigande nedanstående volymgränser sker utifrån kundbehov och under ordinarie öppettid

Om bud ombesörjer returen är det viktigt att denna vi överlämnandet kan upplysa om följande:

1) Från vilket företag returen kommer

2) Från vilken produktion/projekt/event returen kommer

3) Om det är en komplett retur eller delretur

Returer överstigande eller motsvarande, ska föranmälas senast 24 timmar innan önskad retur:

· 2 klädhästar eller 6 kostymkassar (Kostym)

· 2 kundburar (Rekvisita)

· 6 kubikmeter möbler (Möbel)

Om så inte sker tas en extra hanteringsavgift ut per tillfälle.

 

Viktig information till alla bolagsägare, produktionsansvariga och produktionsbolagskunder som kommer till oss på SVT Magasin 4!

Vi önskar informera er om våra verksamhetsförhållanden inom SVT och vår anpassning till branschens utmaningar med ökade kostnader. Samt hur vi fortsatt kan och önskar möta och serva era behov.

Vi är väl medvetna om pågående utmaning inom hela branschen, där ökade kostnader har påverkat oss på liknande sätt och där vi behöver hitta lösningar för att hantera dessa förändringar. Vi har noterat att kostnadstrycket hos er gjort att behovet av större och ökad flexibilitet gällande våra tjänster har eskalerat.

Vår uthyrningsverksamhet inom Magasin 4 är en s.k. sidoverksamhet inom SVT, som innebär att vi årligen behöver täcka våra egna kostnader. Så länge vi kan upprätthålla den balansen och så länge SVT:s interna programproduktion fortsätter att efterfråga våra tjänster kommer vi också finnas tillgängliga för er.

På grund av ökade kostnader och daglig hantering av stora volymer till och från den svenska och nordiska mediebranschen, har vi sedan tidigare infört en policy som kräver minst 24 timmars framförhållning vid utleverans, om inget annat avtalats. För snabbare leverans än denna tidsintervall påförs en extra avgift, då ökad flexibilitet innebär merkostnader.

Vår expresshantering fokuserar främst på kompletterande hyresorder, och är inte standard för att leverera fullskaliga miljöer eller omfattande kostymuppsättningar.


Vårt grundläggande mål är att skapa en sund och stabil arbetssituation, både för era medarbetare, som våra närmsta kunder, likväl för oss själva, så att vi har kapacitet att effektivt serva era produktioner.

Vi hoppas att ni och er personal kan planera era besök hos oss i god tid, då detta hjälper oss att undvika betydande prishöjningar för expresshantering, som behövs för att täcka våra omkostnader.

Vi genomgår även en digital transformation, som över tid kommer förbättra och avsevärt snabba på flödet för att möta era behov på ett ännu effektivare sätt.

Vi hoppas på er förståelse och ser fram emot en fortsatt konstruktiv dialog!


Studiebesök

Vi hälsar er välkomna på en rundvandring på hela Magasin 4 där ni får besöka både smått och stort, mjukt och hårt, gulligt och läskigt och allt däremellan. Samtliga samlingar kommer garanterat ge er en härlig upplevelse med mycket nostalgi och inspiration. Ring in till oss och be om en rundvandring i våra lokaler. Vi guidar runt både mindre och större grupper och visar vår kulturskatt och hur vi arbetar med våra samlingar samt en massa spännande historia om flera alster samt en stor dos nostalgi!

Rundvandringen tar ca 1h och kostar 625kr. Studentgrupper är välkomna utan kostnad.

Hjärtligt välkomna att boka in er

Uthyrningsrum

Vi har nu 2 KOSTYMRUM som vi hyr ut till våra kostymörer. Det större uthyrningsrummet 'Dojjan' består av tre rum med sminkbord, badrum, duschrum, skrivbord och omklädningsrum som
vi hyr ut per dag/vecka/månad.

Det mindre nya rummet, Knappen, är ett rum bestående av sminkbord, skrivbord och stol, samt plats för X antal klädstänger.

Men se till att vara ute i god tid då det är
många som är intresserade av dessa rum.

Kontakta oss på kostym för mer information. Välkomna.






Donationer

Vi har samlat på oss objekt och kostymer sedan SVTs början och detta bygger vi vidare på för att behålla denna levande samling.

Vi tar tacksamt emot donationer från alla olika årtionden men ta gärna kontakt med respektive avdelning innan ni kommer. Kontaktuppgifter hittar ni under fliken Kontakt/Hitta hit.

 

 

Hitta hit